نقطه نظرات اعضا ی محترم هیات علمی تعدادی از دانشگاه های کشور پیرامون آئین نامه ارتقاء
بنام خدا نقطه نظرات اعضا ی محترم هیات علمی تعدادی از دانشگاه های کشور پیرامون آئین نامه ارتقا
|
|||
|
|||
شماره |
بند و ماده آیین نامه |
نقطه نظر انتقادی |
نقطه نظری تکمیلی ویشنهادی |
۱ |
۳-۱ |
حداقل امتیازهای لازم برای ارتقا به دانشیاری واستادی بدون دلایل موجه، افزایش پیدا کرده است که کسب این میزان امتیاز برای تعداد زیادی از رشته ها، امکان پذیر نیست.
|
حداقل امتیاز لازم برای ارتقا به دانشیاری واستادی همانند قبل به ترتیب به ۱۵ و ۲۵ تغییر یابند یا اینکه متناسب با رشته ها و میانگین مقالات منتشر شده توسط اعضای هیات علمی متخصص در هر رشته تعیین شود. |
۲ |
۳-۱ تبصره ۱۲ |
امکان چاپ مقاله علمی- پژوهشی به زبان فارسی برای بسیاری از رشته ها وامکان چاپ مقاله به زبان خارجی برای برخی رشته ها وجود ندارد.
|
تنها برای ارتقا به استادی چاپ یک مقاله علمی-ترویجی به زبان فارسی الزامی شود. |
۳ |
۳-۱ تبصره ۱۵ |
دادن امتیاز مازاد به مقالات مشترک با اعضای هیات علمی دانشگاه های خارج از کشور، وهن اعضای هیات علمی داخل بوده و ممکن است موجب بروز برخی بی اخلاقی های علمی شود.
|
این تبصره حذف شود. |
۴ |
۳-۴ |
سمینارهای و همایش های علمی که تا کنون برگزار شده، اغلب ثبت شده در سایت ISC نیستند
|
این شرط به صراحت به مدت زمان مشخصی بعد از اجرایی شدن آیین نامه جدید موکول شود. |
۵ |
۳-۱۰ |
تبصره های ذیل این ماده واقع بینانه نیست
|
الف- این تبصره ها برای دانشیاری حذف و برای استادی تعدیل شوند. ب- نظر به ضرورت و اهمیت کارهای تیمی بهتر است در این بخش ترتیبی اتخاذ شود که بتوان از راهنمایی مشترک دانشجویان دکتری نیز به عنوان وتویی استفاده نمود و هر دو دانشجوی تحت راهنمایی مشترک به عنوان یک دانشجو مدنظر قرار گیرد. پ- |
۶
|
۴-۸ |
به جز دبیران همایش ها، برای سایر دستاندرکاران برگزاری همایش ها امتیازی در نظر گرفته نشده است |
به منظور ایجاد انگیزه در تعداد بیشتری از اعضای هیات علمی برای مشارکت در برگزاری همایش های علمی، به جز دبیران همایش ها، برای دیگر اعضای کمیته های علمی و اجرایی همایش ها هم امتیازی درنظر گرفته شود. |
۷ |
جدول شماره ۶ |
عدم امکان ارتقا سطح مربیان به مرتبه استادیاری
|
پیشنهاد میگردد همچون آیین نامه قبلی یک سطح ارتقا به مرتبه استادیاری برای مربیان وزارت علوم در نظر گرفته شود. |
۸ |
ماده ۴ فعالیت های علمی و اجرایی |
عدم توجه به امتیاز شرکت در کارگاههای تخصصی علمی
|
پیشنهاد میگردد همچون آیین نامه قبلی امتیازی جهت شرکت در کارگاههای تخصصی علمی که برای افزایش سطح علمی هیات علمی میباشد در نظر گرفته شود. |
۱۱ |
تبصره ۱۲ بند۱ ماده۳
|
چاپ دو مقاله به زبان فارسی در بعضی رشتهها امکان پذیر نبوده و لذا این تبصره میبایست مورد بازنگری قرار گیرد. مراکز معتبر علمی شفاف شوند و همچنین برای مراکز علمی داخل کشور امتیاز لحاظ شود.
|
|
ملاحظات:
۱- در آیین نامه ارتقا پیشین ارتقا اعضای هیات علمی مربی به مرتبه استادیاری بلامانع بوده است و ارتقا این اعضا به مراتب بالاتر منوط به داشتن مدرک دکتری بوده است ولیکن در آیین نامه جدید ارتقا اعضای هیات علمی مربی به مرتبه بالاتر امکان پذیر نمی باشد و جایی برای آن دیده نشده است. بهتر است به گونه ایی مناسب موضوع مطرح و پیگیری گردد.
۲- در تعریف مقاله مستقل، اجباری به ذکر اسم دانشجو به عنوان نفر اول نباشد و اگر اسم دانشجو نفر دوم نیز بود، مقاله مستقل محسوب شود. زیرا، در بسیاری دانشگاهها، نقش استاد در تهیه و نگارش مقالات و حتی در استخراج و تحلیل نتایج، بسیار پر رنگ است و در این موارد، اسم دانشجو بعد از اسم استاد ذکر میشود.
ملاحظات: این نقطه نظرات بر اساس پیش نویس آیین نامه ارتقا، نسخه ۱۵/۶/۹۴ تنظیم شده است.
نظر شما :