نامه دبیرخانه تشکل های صنفی اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور به رئیس جمهور

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۵ کد : ۵۰۲۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۰۲
نامه دبیرخانه تشکل های صنفی اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور به رئیس جمهور

 

بسمه تعالی

 

 

 

مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران

 

جناب آقای دکتر روحانی

 

 

 

با سلام، در ابتدا ورود حضرتعالی را به دیار کریمان استان کرمان خیرمقدم عرض می نماییم. تقارن این سفر با ایام مبارک شعبانیه را به فال نیک گرفته و ضمن تبریک این اعیاد، امیدواریم این سفر منشا خیر و برکات برای این منطقه نسبتاً محروم و مردم شریف و زحمتکش آن باشد. فرصت را غنیمت دانسته بدین وسیله و به نمایندگی از تشکل های صنفی اعضای هیات علمی بیش از بیست دانشگاه و پژوهشگاه کشور برخی مشکلات و خواسته های ایشان را که بدون شک خواسته های بخش اعظم دانشگاهیان است، به استحضار حضرتعالی می رسانیم. همانگونه که مستحضر هستید وظیفه خطیر پرورش نیروهای متخصص و مدیران امروز و فردای این سرزمین برعهده دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی آن‌هاست. لازمه انجام هر چه بهتر این وظیفه خطیر وجود آرامش فکری در بین اعضای هیات علمی است. متاسفانه در سال های اخیر شرایط به گونه ای پیش رفته است که این آرامش تا حدودی خدشه دار شده است. در زیر به برخی از مهمترین آنها اشاره می شود:

 

۱. میزان تغییرات حقوق اعضا هیات علمی در سال های گذشته با توجه به تورم موجود در جامعه به گونه ای بوده است که بطور مرتب از قدرت خرید ایشان کاسته شده است. میزان این کاهش، در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ به مجلس شورای اسلامی طی نامه هایی که از سوی تشکل های صنفی اعضای هیات علمی برای مسئولین مختلف از جمله وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری ارسال گردید، بطور مستدل بیان شده است. این موضوع باعث شده است اعضای هیات علمی برای تامین معاش خود و خانواده هایشان و جبران کاهش قدرت خرید، به فعالیت هایی ورای تدریس و پژوهشِ موظف از جمله تدریس اضافه و گرفتن دروس حق التدریسی در موسسات خود یا سایر موسسات روی بیاورند. این قبیل امور بازده علمی ایشان را کاهش می دهد و تاثیری منفی در رشد علمی کشور خواهد داشت. این مسئله بویژه برای آن دسته از اعضای هیات علمی که در سال های آغازین خدمت هستند نمود بیشتری داشته و این استادان جوان به دلیل پایین بودن میزان حقوق شان با مشکلات معیشتی بیشتری مواجه هستند. تقاضای دانشگاهیان در این رابطه آن است که جنابعالی و اعضای محترم هیات دولت تدبیری بیاندیشید تا حقوق اعضای هیات علمی به گونه ای مناسب که در شان ایشان باشد ترمیم گردیده و متناسب با درآمد گروه اجتماعی همتراز نظیر قضات و پزشکان گردد.

 

۲. یکی از مسائل دیگری که باعث مشغولیت ذهنی اعضای هیات علمی دانشگاه ها گردیده است، تغییر پی در پی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل هایی است که بر وضعیت استخدامی و ارتقای شغلی ایشان حاکم است. این موضوع نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی در بین ایشان ایجاد کرده و باعث ایجاد احساس عدم امنیت شغلی و حرفه ای در بین اعضای هیات علمی گردیده است. در این مورد هم درخواست اعضای هیات علمی این است که قبل از انجام هر تغییری ضرورت آن روشن شده و میزان تاثیرات مثبت یا منفی آن بر رشد علمی کشور سنجیده شود. همچنین انتظار این است که در حالیکه وزارت علوم سایر دستگاه ها و موسسات عمومی و خصوصی را به انجام مشورت های علمی با دانشگاهیان برای هر چه بهتر شدن برنامه های شان فرامی خواند، خود در این زمینه پیشقدم و الگو بوده و قبل از انجام تغییرات سریع در آیین نامه ها، اعضای هیات علمی را به مشورت و مشارکت در این قبیل امور فراخواند و از دانش ایشان در زمینه های مختلف بهره جوید. تشکل های صنفی اعضای هیات علمی آماده هر گونه همکاری و همفکری در این زمینه هستند.

 

۳. موضوع دیگری که در یکی دوسال اخیر باعث بروز دغدغه برای تعداد قابل توجهی از همکاران دانشگاهی شده، انتقال سوابق بیمه از سازمان تامین اجتماعی به سازمان بازنشستگی کشوری، موضوع ماده ۴۲ قانون برنامه سوم توسعه است. عدم اشراف حوزه های اداری مرتبط با این امر به اهمیت موضوع و عدم اطلاع رسانی دقیق و شفاف در این مورد در اکثر موسسات باعث شده از این رهگذر خسارت های سنگینی به تعداد کثیری از اعضای هیات علمی وارد شود. خطایی انجام شده است که اعضای هیات علمی متضرر، هیج نقشی در آن نداشته اند و اکنون باید با پرداخت جریمه های ده ها میلیونی هزینه عدم اشراف به قوانین و یا خدای ناکرده سهل انگاری برخی دیگر را بپردازند. دولت محترم یک بار در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ با درج تبصره ای مانع از تحمیل این هزینه ناعادلانه به بخش قابل توجهی از اعضای هیات علمی گردید که جای تقدیر و تشکر دارد، اما مشکل برای عده ای دیگر از همکاران دانشگاهی مان که تعدادشان نیز کم نیست، همچنان باقی است. در این رابطه نیز از جنابعالی و اعضای محترم هیات دولت تقاضا دارد تدبیری بیندیشید تا از تحمیل این هزینه های سنگین به این دسته از اعضای هیات علمی نیز جلوگیری به عمل آید. در صورتی که صلاح بدانید تشکل های صنفی اعضای هیات علمی آمادگی دارند در این رابطه همکاری های لازم را به عمل آورده و اطلاعات لازم را جمع آوری و در اختیار هر سازمان یا وزارت خانه ای که دستور فرمایید، قرار دهند.

 

۴. مطلب دیگری که اگر چه از لحاظ وسعت پوشش در حد مسائل ذکر شده در بالا نیست، اما به لحاظ موضوع از آنها ناراحت کننده تر است، حقوق عزیزان پیشکسوت و بازنشسته دانشگاه ها، بویژه بازنشستگان قبل از سال ۱۳۸۳ است. این بزرگواران اندیشمند که بهترین سال های عمر خود را وقف تعلیم و تربیت جوانان کشور و آماده سازی نیروهای متخصص نموده اند، هم اکنون با حقوق های اندکی که به هیچ وجه در شان ایشان نیست روزگار می گذرانند. به عنوان نمونه حقوق دریافتی برخی از این عزیزان که با درجه استاد تمام بازنشسته شده اند، کمتر از دو میلیون تومان است. این استادان محترم که تعدادشان کمتر از ۱۵۰ نفر است تاکنون مکاتبات متعددی با مسئولین محترم کشور از جمله وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر فرهادی داشته اند. قول های مساعدی هم در جهت رفع مشکلات به ایشان داده شده اما متاسفانه تا کنون اقدامی به عمل نیامده است. خواهشمند است دستور فرمایید این موضوع سریع تر به سرانجام رسیده و نسبت به ترمیم حقوق این بزرگواران اقدام عاجل صورت پذیرد.

 

در پایان ضمن تشکر از توجه همیشگی شما و دولت محترم به دانشگاه و دانشگاهیان و ضمن آرزوی سلامتی و توفیق هر چه بیشتر جنابعالی و اعضای محترم هیات دولت در خدمت به میهن اسلامی و اجرای اوامر مقام معظم رهبری، به نمایندگی از تشکل های صنفی مرتبط اعلام می داریم که آماده هر گونه همفکری و همکاری در جهت تدوین و اجرای هر چه بهتر برنامه‌های دولت محترم هستیم.

 

دبیرخانه تشکل های صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور

 

مستقر در دانشگاه ولی عصر (عج) - رفسنجان

 

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


نظر شما :