گزارشی از سومین همایش تشکل های صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۳:۴۶ کد : ۵۰۲۴ اخبار
تعداد بازدید:۶۸۴
گزارشی از سومین همایش تشکل های صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

بنام خدا

 

 

 

گزارشی از سومین همایش تشکل‌های صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها

 

 

 

سومین همایش تشکل‌های صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در تاریخ ۰۹/‏۰۲/‏۹۵‬ به میزبانی دانشگاه خوارزمی برگزار شد. در این همایش نمایندگان انجمن‌های صنفی از ۱۷ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی، از جمله دو نفر از اعضای شورای مرکزی انجمن صنفی دانشگاه تبریز، شرکت داشتند. جلسات همایش در سه نوبت صبح و بعد از ظهر تشکیل شد که خلاصه مذاکرات و تصمیمات این جلسات به شرح زیر به استحضار می‌رساند.

 

در جلسه اول، بعد از خیر مقدم گوئی و ارائه دستور جلسات توسط آقای دکتر قاسمی، رئیس شورای مرکزی انجمن صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، جناب آقای دکتر سبحان‌اللهی ریاست محترم دانشگاه خوارزمی و حجت‌الاسلام آقای دکتر ایمانی معاونت فرهنگی- اجتماعی این دانشگاه سخنرانی کرده و ضمن استقبال از ایجاد این تشکل‌های صنفی بر نقش مشورتی و نظارتی آنها در مدیریت مؤسسات آموزش عالی تأکید فرمودند. سپس آقای دکتر صفاپور از سوی دبیرخانه تشکل‌های صنفی، گزارشی از اقدامات این دبیرخانه و نامه‌های ارسالی به مقامات مسئول را ارائه دادند و خاطر نشان کردند که همه این نامه‌ها و اقدامات براساس توافقات قبلی انجمن‌های صنفی در نشست‌های قبلی به عمل آمده است.

 

در جلسه دوم، بیشتر در خصوص تشکیل اتحادیه تشکل‌های صنفی بحث و مذاکره به عمل آمد و در نهایت چند نفر از همکاران به عنوان شورای هماهنگی انتخاب شدند و مقرر گردید این شورا همه جوانب امر را، به خصوص از جنبه ارتباط اتحادیه با سایر تشکل‌های مشابه، به طور دقیق و همه جانبه مطالعه کرده و پیش‌نویس اساسنامه اتحادیه را تهیه نماید تا بعد از دریافت نظر همه انجمن‌های صنفی و تدوین و تصویب نهایی آن بر مبنای این اساسنامه اقدام شود. یادآوری می‌شود که در حال حاضر دو تشکل جامع اعضای هیأت علمی دربرگیرنده تمام مؤسسات آموزش عالی کشور با محور کمییسیون ماده ۱۰ قانون احزاب تشکیل شده است. یکی از این تشکل‌ها به نام «کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران» است که واحد دانشگاه تهران تشکیل شده و دیگری به نام «مجمع صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور» است که از سال ۱۳۸۱ در دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل شده است.

 

در جلسه سوم، برابر دستور جلسات تنظیمی به تفصیل در خصوص تک‌تک موارد زیر بحث و گفتگو شده و در هر مورد اقدامات انجام یافته به اطلاع حضار رسید و پیشنهادات متعددی از سوی نمایندگان داده شد و در نهایت برای هر مورد کمیته‌ای تشکیل شد تا موضوع را به طور جدی و مستمر پیگیری نمایند. این موارد عبارتند از: افزایش حقوق اعضای هیأت علمی، افزایش حقوق بازنشستگان قبل از سال ۱۳۸۴، موضوع بیمه اعضای پیمانی (انتقال از تأمین اجتماعی به صندوق بازنشستگی)، بررسی موضوع تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیأت علمی در ارتباط با آیین‌نامه ارتقاء، بررسی آیین‌نامه تخلفات علمی ور فع ابهام از برخی بندهای آن.

 

در پایان آقای دکتر قاسمی آخرین دستور جلسه را که «اخلاق علمی و نقش در تعیین جایگاه اجتماعی اعضای هیأت علمی» بود مطرح کردند و گزارش مبسوطی از کارهای مغایر با فرهنگ علمی را که متأسفانه در جامعه ما در حال انجام است ارائه دادند و وظایف انجمن‌های صنفی را در این رابطه یادآوری نمودند. این بحث مورد استقبال و تأیید همه نمایندگان حاضر در جلسه قرار گرفت ولی به علت ضیق وقت مقرر شد انجمن‌های صنفی در این مورد مطالعه نمایند و راهکارهایی را برای خروج از این وضعیت اسفبار تهیه نمایند تا در نشست بعدی طرح و تصمیم گیری شود.

 

حسین سیفلو رئیس شورای انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز -۱۱/۲/۹۵


نظر شما :